2014 Országtorta paleosítva (paleo, gluténmentes, tejmentes, tojásmentes opcióval)


Az országtorta valami olyasmi, amit mindenkinek meg kellene kóstolnia. Akkor is, ha nem ehet bizonyos alapanyagokat. Ez a torta az eredeti recept szerint cukorbetegeknek számára is fogyasztható, tehát nincs benne finomított cukor, és a lisztet sem kellett kiváltanom semmivel, mert eleve nem is volt benne. Könnyű alanynak számított tehát az első átalakítós projectemhez. Szerintem finom lett :-)

Az eredeti recept itt lelhető fel. Az enyém pedig a következő módon alakult:

Hozzávalók a piskótához:
5 db egész tojás (nekem 180 gr) VAGY 5 evőkanál őrölt lenmag 15 evőkanál vízbe 10 percre beáztatva
75 gr xillit
90 darált dió
50 gr mandulaliszt
25 gr cukormentes kakaó
1 teáskanál szódabikarbóna (ha lenmagot használunk tojás helyett akkor a szódabikarbónán felül még 1 evőkanál sütőport is adjunk a masszához)
70 gr kókuszolaj
75 gr víz

Keverjük habosra a tojásokat a xillittel. Amennyiben lenmagot használunk nyilván nem kell habosítani, csak simán elkeverni. Egy másik edényben melegítsük langyosra a vizet a kókuszolajjal. Elég annyira felmelegíteni, hogy a kókuszolaj folyékony legyen. Egy harmadik edényben keverjük össze alaposan a száraz alapanyagokat, végül elegyítsük a három tál tartalmát. Általában a keverőgépem tálját szoktam használni egyedüli edényként, ahol megoldható, de most magán a recepten annyi mindent kellett változtatnom, hogy gondoltam nem nehezítem meg a helyzetemet még azzal is, hogy az elkészítés módszerét leegyszerűsítem, de könnyen lehet, hogy itt is meg lehetne spórolni egy kis mosogatást... :-)

A fenti adagból 420 gr masszát egy 16 szeletes, míg 120 gr masszát egy 8 szeletes tortakarikába kell önteni, majd 160 fokon 10-15 perc alatt megsütni. Mivel nem vagyok profi cukrász nem tudom, hogy pontosan mekkora formákat kellett volna használnom, de úgyis csak azzal tudtam dolgozni, ami volt itthon, tehát egy 16 és egy 22 centiméter átmérőjű formában osztottam el a masszát a fenti arányoknak megfelelően. A súlya nem biztos, hogy grammra annyi lesz, amennyit a recept ír, különösen ha tojás helyett lenmagot használunk, ezért inkább az arányokra figyeljünk oda tehát a massza egyharmada megy a kicsi formába, hétharmada meg a nagyobbikba.

Az eredeti recept szerint bolti diabetikus marcipánt kellene használnunk, de nekem ilyenem nem volt, így inkább gyártottam itthon egy keveset. 

Hozzávalók a marcipánhoz:
70 gr darált mandula
2-3 evőkanál őrölt  xillit
1 vanília rúd belseje
víz

Keverjük össze a mandulát, vaníliát, xillitet (először 2 evőkanálnyit, majd kóstolás után esetleg mehet bele még) és annyi vizet, amennyivel nagyon sűrű, de kenhető masszát kapunk (3-4 evőkanál). Ha kevés vizet adunk hozzá elvileg nyújtható marcipánt is tudunk készíteni, de szerintem ez így sokkal könnyebben használható jelen esetben.

Míg a torta többi részénél csak kisebb átalakításokra volt szükség, a csokikrémet teljesen át kellett dolgozni, hiszen a fő alkotóeleme a tejszín volt.

Hozzávalók a csokikrémhez:
1 csésze datolya pürésítve
1 vanília rúd belseje
140 gr 70 %-os tejmentes csokoládé felolvasztva
6 lap zselatin

Áztassuk hideg vízbe a zselatin lapokat. A kókusztejről szedjük le a sűrű részt az itt  leírt módon. A datolyát magozzuk ki, mérjünk ki belőle egy csészényit, majd pürésítsük robotgépben. Erre nem tudok kézi módszert javasolni, valószínűleg működik egy botmixerrel is, sőt ha egyik sem áll rendelkezésünkre, akkor fel is apríthatjuk, egy robotgép segítségével azonban olyan finom krémet készíthetünk a datolyából, amiben egyáltalán nincsenek kicsi darabkák, amik esetleg zavarhatnák a fogyasztót, de az íze nyilván akkor is finom, ha kissé darabosabb. A zselatin kivételével az összes hozzávalót tegyük a robotgépbe a datolya püréhez, és keverjük addig, amíg valóban sima, egynemű masszát nem kapunk.

A kókusztej híg részéből 0,5 - 1 deciliternyit melegítsünk fel (én mikróban csináltam) és oldjuk fel benne a zselatin lapokat, majd ezt is keverjük hozzá a csokikrémhez.

A meggyhez almapektint kellene adni, de nekem ilyenem sem volt, ezért a kiolvasztott 500 gr meggyhez adtam kb egy deciliternyi vizet, felforraltam, és 1 púpozott evőkanál tápióka keményítővel sűrítettem be. Nyálkás lett a végeredmény, de csak a meggyeket használtam fel belőle, a nyálkás pépet nem, viszont így nem eresztett levet a meggy a sütiben, ami fontos az esztétikus végeredmény érdekében.

A torta összeállítása 

Tegyük egy keretbe a nagyobbik tortalapot. Kenjünk rá egy fél centiméter vastag csokoládé krém réteget. Tegyük 15 percre a hűtőbe, hogy kicsit megszilárduljon, és elbírja a további rétegeket.

Kenjük a marcipánt a kisebbik tortalap egyik oldalára, majd borítsuk az így előkészített lapot  a csokikrém tetejére a marcipános felével lefelé. Így most van egy nagy tortalapunk a keretben, amin van egy réteg csokikrém egy réteg marcipán és egy újabb réteg piskóta. A kisebbik lap köré rendezzük el a meggy szemeket. Szorosan sorakozzanak egymás mellett. Öntsük a felső piskóta lap tetejére a megmaradt csokikrémet, ami így egyrészt kitölti majd a hézagot a meggy és a forma széle között, másrészt vékony csokiréteget képez a felső piskóta tetején.

Az én tortám ezzel készen is volt. Az eredeti recept szerint mehet még rá kakaópor és pirított mandula is.

Az egész bonyolultnak tűnhet, de nem olyan vészes, mint elsőre látszik. A munkánkért cserébe viszont egy nagyon finom paleo tortát kapunk, ami minden eddig általam kóstolt bolti paleo sütinél nagyobb élményt okozott nekem :-)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése