1 havi menü bevásárló listával (tej és tojásmentes)


Az egész úgy kezdődött, hogy unom a napi rutint, miszerint kitalálom, hogy mit főzzek, elmegyek bevásárolni, megfőzöm a vacsit - és elment a fél napom. Az a megoldás sem vált be, hogy időnként csinálok egy-egy nagyobb bevásárlást, ahol  megveszem, ami megtetszik, mert egyrészt rendszeresen hiányzik valami, amiért csak el kell ugrani a boltba, másrészt egy csomó alapanyag megmarad, amit pedig ki kell dobni a végén. Úgy döntöttem, hogy kipróbálok valami újat, és tervháztartást vezetek. A tervgazdaság után szabadon ... :-)

Ehhez első lépésben beszereztem egy lassú főző edényt. Ez jelentősen megkönnyíti a dolgom, mert egyszerre beletehetem a zöldségeket és húsokat, bekapcsolom, beállítom az időzítőjét 8-10 órára, és nincs vele dolgom. Amikor az idő lejár, a gép automatikusan melegen tartó üzemmódba kapcsol, az étel biztosan nem ég le, akár el is mehetek otthonról, és meleg étel vár, mire hazaérek. Az alábbi receptek persze hagyományos módon is elkészíthetők azaz ha van egy tűzhelyünk és egy edényünk, akkor is megspórolható mind a napi bevásárlás, mind a feleslegesen beszerzett alapanyagok. Az alábbi receptek egy részét egyébként én sem ebben az edényben készítettem, vagy fogom elkészíteni.


Mivel most először tervezem így letudni a havi főzést, egyenlőre csak a recepteket tudom feltenni ide, de ígérem, hogy amint egy étel elkészült le is fényképezem, hogy a végeredményt is láthassátok.

A folyamat úgy kezdődött, hogy megterveztem, hogy mit szeretnék a vacsora asztalon látni a következő kb 1 hónapban. Összeírtam, hogy milyen alapanyagokra van szükség ezekhez, majd az egyik nagy áruház internetes oldalán megrendeltem mindent - a húsok kivételével- , és házhoz szállíttattam. A húsféléket egy másik láncnál  szereztem be, nekik saját húsüzemük van, amit rövid alkalmazotti státuszom során volt szerencsém személyesen is meglátogatni, úgyhogy az ottani hús minőségében bízom leginkább. 




Aznap, amikor megérkezett a házhozszállítás megvettem a húsféléket is  a boltban. Minden alapanyagot megtisztítottam, felaprítottam a receptnem megfelelően, majd bezacskóztam. Mielőtt a mélyhűtőbe tettem volna  a zacsikat felcímkéztem őket. A címkére felkerült a recept neve, a dátum, és hogy mit kell még hozzáadnom a főzés napján. 



Az ételek többségét a lassú főzőmben tervezem elkészíteni úgy, hogy az alapanyagok nagy részét egyszerre teszem az edénybe, de azért vannak kivételek. Ha egy ételt tejszínnel kell sűríteni, akkor a lassú főzőben főhet egészen a sűrítésig, majd a főzés végén lehet belekeverni a keményítővel elkevert tejszínt. Ha azt már gyorsan szeretném megcsinálni, (2 perc) akkor az edényem kivehető betétjét felteszem a tűzhelyre, és úgy sűrítem be, ha ráérek, akkor belekeverem az ételbe, és fél órára (lassú fokozaton) visszateszem az edény tetejét.



Nem teszem bele az ételbe a friss fűszernövényeket sem, ezeket külön zacsiztam, és a nagy zacskóhoz - amiben az egyszerre beletehető alapanyagokat voltak- hozzátűzve tettem a mélyhűtőbe.

A lassú főző alapvetően párolja az ételeket. Lassan teszi mindezt, így az ételek megőrzik az ízüket és a vitamintartalmukat is sokkal inkább, mintha forralnánk őket, vannak azonban olyan részei az ételeknek, amiknek jót tesz, ha megpirítjuk, mielőtt főznénk. Ilyen például a marhahús, amit mindig megpirítok, lehűtök, és úgy teszem a mélyhűtőbe, de ilyen a hagyma is. Most az összes ételhez szükséges hagymát felaprítottam, és két edényben - nem fért bele egybe...- megpirítottam. Lehűtöttem, és úgy adtam a többi alapanyaghoz.




És végül....jöjjenek a receptek (nincs 30, mert van, hogy nem otthon eszünk, és biztosan lesznek "maradék feldolgozó"  napok is):

1. Lencsés tészta
2. Olajbogyós csirkemell
3. Narancsos csirke
4. Sült oldalas
5. Mediterrán marharagu
6. Brokkolis marha
7. Olaszos pulykamell
8. Édes-savanyú csirke
9. Stroganoff
10. Hawaii csirke
11. Füstölt sonka újburgonyával
12. Paradicsomos olasz húsgombóc
13. Baconos csirke
14. Fűszeres  marha
15. Csirke chili
16. Sörben sült csirke
17. Zöldborsós csirke
18. Spenótos húsgombóc
19. Sloppy joe
20. Szezámos-gyömbéres csirke
21. Mustáros-mézes sertés
22. BBQ karaj
23. Sült csirkeszárny
24. Borsós répás sertésragu
25. Toszkán csirke

Azt hiszem ez a bejegyzés már így is sokkal hosszabb lett, mint az átlag, ezért most befejezem, és magukat a recepteket a következő bejegyzésben olvashatjátok majd. Igyekszem holnapra megcsinálni ...

1 megjegyzés: