Töltött csirke krumplipürével, vegyes vágott savanyúsággal (tej és tojásmentes)


Vasárnapi családi ebédeknél gyakran előfordul, hogy én csak bizonyos részeiből ehetek, hiszen a hagyományos módon elkészített ételekben többnyire van tej vagy tojás - esetleg mindkettő... Ilyenkor hazamegyek, és megalkotom a saját verziómat. Így némi késéssel ugyan, de mindenhez hozzájutok ...
Hozzávalók:

1 csirke (az enyém 1,2 kg-os volt)
150 gr tejmentes kenyér (lásd megjegyzés a bejegyzés végén)
növényi tej (kb 1,5 - 2 dl)
1 kisebb vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
só, bors

héjában főtt burgonya
növényi tej (nálam rizstej)

házi vegyes vágott savanyúság (recept lent)

A kenyeret (szeletekre vágva, vagy darabokra tépkedve) áztassuk be  annyi tejbe, amennyi ellepi. Ha magába szívta a tejet fűszerezzük, adjuk hozzá a nagyon apró kockákra vágott vöröshagymát, fokhagymát is. Kóstolgassuk közben, kicsit máshogy kell fűszerezni, mintha tehéntejből készítenénk, mert ellensúlyozni kell a bolti rizstej édeskés ízét.

A csirkét fűszerezzük be - én ehhez sót, borsot és őrölt köményt használtam- töltsünk némi tölteléket a hasüregébe, a maradék mehet mellé a tepsibe. Igazából lehet, hogy legközelebb nem is teszek a hasába belőle, mert mindenkinek jobban ízlett a csirke mellett megpirult töltelék. 230 C-os sütőben süssük meg a madarat. Jót tesz neki, ha a tepsi aljában elhelyezünk egy vízzel telt edényt még a sütés megkezdése előtt, így gőzben sül a csirkénk.

A burgonyát pucoljuk meg, főzzük meg, majd egy villával -esetleg valami spéci szerszámmal - törjük össze. Mehet hozzá némi növényi tej - a mennyisége attól függ, hogy mennyire tömören, vagy "hígan" szeretjük a krumplipürét, adjunk hozzá sót, esetleg egyéb fűszereket, ha szeretjük, én csak sózni szoktam.

Vegyes vágott savanyúsággal ettük, amihez lereszeltem egy fej édes káposztát, 3 répát, adtam hozzá némi maradék vékonyra szeletelt cukkinit. A káposztát besóztam, amikor 30 perc állás után levet eresztett, akkor kicsavartam, így ment az üvegbe a többi zöldség mellé. Összekevertem a zöldségeket, és felöntöttem 1 liter víz, 200 gr finomítatlan  nádcukor, 1,25 dl  20 %-os ecet felforralt keverékével, lezártam az öveget, majd amikor kihűlt betettem a hűtőbe. Valamikor a héten gyártottam, tehát kb 4-5 napot érett csak, de valami isteni íze lett. Majd írok róla egy rendes bejegyzést is fényképekkel, addig is próbáljátok ki, érdemes.

Tejmentes kenyér: Sajnos egyáltalán nem egyértelmű, hogy egy bolti kenyér tejmentes. Annak ellenére, hogy egy hagyományos fehér kenyérben szerintem semmi keresnivalója tejnek, általában mégiscsak van benne. Sokáig nem értettem, hogy miért fáj a hasam a kenyértől, amikor az csak liszt, víz, só meg élesztő/kovász, amikor is kiderült, hogy a lisztjavító szerben, amit a nagyüzemi kenyerekhez használnak (illetve tapasztalataim szerint rengeteg kis péküzemben is) van tejpor, vagy savópor. Sajnos én egy szelet kenyér elfogyasztása után simán megmondom, hogy volt-e benne valami tejszármazék, ezért óvatos vagyok az újdonságokkal. Szerencsére találtam egy olyan kenyércsaládot, amit egyre több helyen lehet kapni, SPAR-ban például, de láttam már máshol is, amiből létezik fehér, teljes kiőrlésű, hagymás és paradicsomos verzió is. Bagett formája van, és külön polcon tárolják - abban a boltban ahol én szoktam venni valószínűleg helyben sütik, mert gyakran finom meleg még, amikor megveszem. Sárga papírzacskóban van és PAILLASSE néven fut. 300 gr-os kiszerelésben kapható, a csomagolás szerint "hagyományosan kézzel készítve" kovásszal, hosszasan érlelve. " Nem tartalmaz tartósítószert, ízfokozót és mesterséges adalékot." Tejszármazék tutti nincs benne :-) és nagyon finom. Amióta felfedeztem nem is nagyon sütöttem kenyeret otthon....


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése