Mézeskalács díszítése tojásmentesen (tej és tojásmentes)


A klasszikus mézeskalács díszítés tojásfehérjéből és rengeteg porcukorból készül.  Ez a fondant díszítés vízből, és rengeteg porcukorból... Nyújtható, tetszés szerint formálható, és összességében sokkal könnyebb dolgozni vele, mint a tojásfehérjés írókával, az íze pedig egészen hasonló. A végeredmény pedig szép, és az ünnepi asztalon sem mutat rosszul. Szóval bátran ajánlom azoknak is, akik egyébként ehetnek tojást. 
Hozzávalók:

6 evőkanál víz
1 evőkanál zselatin
1 evőkanál tejmentes margarin (LIGA)
2 evőkanál méz
500 - 1000 gr porcukor

A vizet, zselatint, margarint és a mézet tegyük fel főni. Ha a  margarin elolvadt vegyük le a tűzről, keverjünk hozzá az átszitált porcukorból fél kilónyit. Ha kanállal már nem tudjuk keverni, akkor fogjunk hozzá kézzel a gyúráshoz. Néha elegendő szokott lenni  fél kg porcukor, máskor egy kilónyira is szükség van. Szerintem az éppen aktuális páratartalomtól függően változik a massza állaga is.  Ha 500 kg porcukortól  túlságosan ragadós lenne, adjunk hozzá apránként  még egy keveset. Egy kg cukornál biztosan nem kell hozzá több.

Ha azonnal felhasználom, akkor ahogy egy golyóvá összeáll a massza már nyújtom is. Ha később szeretném felhasználni folpackba csomagolom (szobahőmérsékleten szoktam tárolni) majd felhasználás előtt margarinos kézzel átgyúrom. Csak akkor kezdem el nyújtani, ha a kezemtől és a margarintól annyira felmelegedett, hogy teljesen simának érzem.

Az eredeti recept, és elkészítési mód Kiskuktától származik. Én annyira szeretem ezt a fondant receptet, hogy mióta rátaláltam egyáltalán nem használok boltban kapható kész fondant (FORMIX, Unidec néven kapható egyébként), mert állagra legalább annyira jó (sőt !), nincs benne semmilyen kimondhatatlan nevű összetevő, és az ára meg sem közelíti a bolti verziókét. Bármikor percek alatt összegyúrom, ha szükség van rá. Nem csak mézeskalács díszítéshez, de torták (1, 2, 3, 4 , 5, 6, 7 az utolsók  a tej és tojásmentes korszakom előtti időkből valók...) burkolásához is remek.





És íme egy ajándék csomagolási ötlet. Karácsony táján gyakran ajándékozok mézeskalácsot kollégáknak, barátoknak, és mindenkinek, akit szeretnék meglepni valami személyessel. A héten vettem 100 darab papír CD tokot 900 forintért az Office Depot-ban. Vágtam a CD tokkal megegyező méretű színes karton lapokat, ezekre egy fondant golyó segítségével "felragasztottam" a mézeskalácsot. Lehet cifrázni is a díszítést, a gyerekek különösen kreatívak ilyen téren (az enyémek rengeteget készítettek, de most még nem tehetem fel az ezekről készült képeket, majd csak karácsony után...J ), de szerintem így magában is nagyon szép.